خانه > میانرودان (Mesopotamia), آثار باستانی-تاریخی, اشکانیان (Parthian), زنان > تندیس مرمرین ایزدبانوی ایشتار با بدن برهنه، دوره ی اشکانی

تندیس مرمرین ایزدبانوی ایشتار با بدن برهنه، دوره ی اشکانی

این تندیس که بلندی آن 24.8 سانتی متر است ساخت شهر حله در میانرودان (بین النهرین) در دوره ی اشکانیان است و اکنون در موزه ی لوور قرار دارد. جنس این تندیس از مرمر است و در تزیینات آن از طلا و یاقوت سرخ استفاده شده است. این تندیس در سال 1862 به وسیله ی سفیر فرانسه در عراق کشف شد. محل کشف این اثر یک مقبره ی خانوادگی شامل پنج قبر بوده و این مجسمه در درون یک تابوت چوبی و بالای سر مرده قرار داده شده بوده. این اثر بدن برهنه ی زنی را نشان می دهد که دست راست او در کنار بدنش قرار دارد و دست چپش را به سوی بالا خم کرده است. چشمانش با یاقوت سرخ ساخته شده و گردنبندی از طلا به گردن و گوشواره ای طلایی به گوش دارد. بازوی تندیس از چند قطعه ساخته شده که این قطعات با سیم هایی که در ابتدا بی شک از جنس طلا بوده اند به هم وصل شده اند.  مجسمه دارای لبی کوچک، سینه هایی زیبا، کمری باریک و رانهای منحنی شکل است و در بخش ناف نیز از یک یاقوت قرمز استفاده شده است.

آثار هنری دوره ی اشکانیان، که فرمانروایی آنها از فلات ایران آغاز و در میانرودان ادامه می یافت، ترکیبی از هر دو تمدن یونان و میانرودان را در خود داراست. اگر چه ساختار کلی این تندیس نیز متاثر از هنر یونان است، ویژگی استفاده ی همزمان از مواد مختلف در ساخت مجسمه، در یونان وجود ندارد و به میانرودان اختصاص دارد. این تندیس ایشتار ایزدبانوی بابل که خدای تمابلات جنسی و جنگ است را به تصویر کشیده است.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی لوور

  1. نوامبر 23, 2009 در 11:26 ب.ظ.

    سلام من مطلبت رو توی بالاترین دادم عالی بود شهر ما اسمش الشتره که خیلیها میگن عربی شده همین ایشتار هست و یه تندیسی هم در دروازه اش نصب شده که البته خیلی با این فرق داره من عکس و مطلبتون رو در وبلاگم گذاشتم (ali-fatolahi.blogspot.com)

    • raeeka
      نوامبر 24, 2009 در 4:02 ب.ظ.

      ممنون علی جان از توضیحت و اینکه لینک کردی مطلب رو در وبلاگت. در این زمینه که نوشتی چیزی نمی دونستم. در همین زمینه می توانی اینجا و اینجا رو هم ببینی.

      • نوامبر 24, 2009 در 4:35 ب.ظ.

        مرسی اینا رو هم اضافه می کنم

  2. Ahad
    نوامبر 24, 2009 در 7:41 ق.ظ.

    خیلی جالبه! من حدس می زدم در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز مانند دیگر تمدنهای باستانی مانند هند، مصر، و یونان بدن انسان به همان صورت که هست یعنی برهنه از لباس های فاخر که در برخی دوره ها نشانه طبقه اجتماعی بوده به تصویر کشیده شده و مورد ستایش قرار گرفته باشد. این مطلب یک شاهد و گواه تاریخی است که به ما می گوید علیرغم این که ایرانیان به علت شرایط اقلیمی خاص فلات ایران از پیشرویان تولید و استفاده از منسوجات به عنوان لباس بودند، اما لباس پرست نبودند و لا اقل در دوره هایی مانند دوره اشکانی که حاکمان مردمی تر بوده و جامعه کمتر از اختلاف طبقاتی رنج می برده اند، برهنگی حتی برای زنان جایگاه والایی داشته است. شایان ذکر است که چنین نمادهایی نشان از ستوده بودن بی لباسی نزد همگان است و در اصل و ریشه متفاوت از پورنوگرافی مردسالارانه رایج در فرهنگ ایران بعد از اسلام دارد که حضیض آن در برخی کتب، نقاشی ها، و کاشیکاریهای درباریان قاجار دیده می شود.

    • raeeka
      نوامبر 24, 2009 در 4:14 ب.ظ.

      نمی دونم پاسخ دقیق این مطلب رو دوست عزیز. البته تعداد تندیسهای دوره ی اشکانی که لباس به تن دارند، خیلی بیشتر از این تندیسهاست. نمونه اش رو می تونید در اینجا ببینید. به طور خاص تمام تندیسهای برهنه ای که من از این دوران دیدم اونهایی بوده که روی سنگ مرمر کار شده که دو نمونه اش یکی در موزه ی متروپولیتن و یکی در یک مجموعه ی شخصی در همون لینکی که اشاره کردم دیده می شه. نظر شخصی من (که خیلی آماتور ه) اینه که اونهایی که جنسشون مرمر هست، به طور مشخص از هنر یونان تاثیر گرفته اند (خصوصا چون بعد از دوران سلوکی بوده) و با پیشینه و المانهای شگفت انگیز تمدن میانرودان که در هنر محلی بوده آمیخته شده اند. البته باید اشاره بشه که تقریبا تمام آثار میانرودان با موضوع ایزدبانوها که قدمتشون هزار سال بیش از این اثر هست هم برهنه هستند (نمونه هاش رو در همون دو لینکی که در پاسخ علی بهش اشاره کردم، می شه دید). البته نمی دونم در زمان ساخت این اثر افراد محلی چقدر با پیشینه ی هزار سال قبل خودشون آشنا بودند و ازش تاثیر گرفتند. خلاصه اینکه به نظرم المانهای دخیل در موضوع خیلی زیادتر از این حرفهاست. حالا اگر مطلبی مرتبط با موضوعی که اشاره کردید یافتم همین جا می ذارمش.

  3. نوامبر 24, 2009 در 8:42 ب.ظ.

    درود. وبلاگخوبی دارین اگر تمایل به تبادل لینک دارین خبرم کنید.

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه