خانه > ایران پس از اسلام > نمونه ای از پوشش در دوره ی سلجوقی

نمونه ای از پوشش در دوره ی سلجوقی

این مجسمه به ارتفاع 145 سانتی متر و عرض 50 سانتی متر از جمله مجسمه های به جامانده ازدوران سلجوقی است که در تزیینات داخل کاخها به کار می رفته است. شمار بسیار اندکی مشابه اینمجسمه باقی مانده است. دو نمونه از آن در موزه متروپولبتن نیویورک وجود دارد. در این نمونه، حاشیه لباس دارای تزیینات است و بر روی آستین عبارت «متعلق به خدا (احتمالا به عربی)» به چشم می خورد.

  1. مارس 5, 2009 در 9:51 ق.ظ.

    سپاس راییکا جان ، فرم این لباس برای من خیلی آشناست. فکر کنم الان هم در مناطق ترکمن ، ازبک و تاجیک نشین استفاده بشه. اون که رو لباسه غلاف شمشیره؟ چه زن ترسناکی
    —————————————-
    راییکا: :))). تازه خبر نداری کیان جان، منم دنبال خنجر و اینام. فکر کنم مفید باشه، شاید بشه باهاش تو بالاترین رای زور گرفت :).

  2. مریم پوپا
    مارس 5, 2009 در 5:29 ب.ظ.

    ما خودمون رو می کشیم که بگیم رو گرفتن پوشوندن موی سر و چادر پوشیدن فرهنگ زنان ایران باستانه و هیچ ربطی به قانون حجاب در اسلام نداره کسی نمیخواد باور کنه .
    راییکای عزیز بد نیست یه تصویر از فرش پازیریک هم آپ کنی که قدیمی تر ازین حرف ها و مربوط به ایران قبل از اسلامه و همین نوع پوشش رو یاد آوری می کنه .
    ممنونم .
    ——————————————
    ممنون مریم جان که نظرت رو نوشتی. فکر می کنم به هر حال پوشش زنان در دوره سلجوقی بی تردید متاثر از اسلام ه. در مورد ایران باستان هم، راستش من به هیچ عنوان صاحب نظر نیستم که در این مورد نظری بدم. چون اطلاعاتم محدود ه به کتابهایی که می خونم، در کتابهایی خونده ام که زنان پوششی به سر داشتند. نمونه هر دو حالت رو میشه در مهر پنجم این پیوند
    http://raeeka1.blogfa.com/post-5.aspx
    که در مورد مهر های هخامنشی است، دید. زن سمت چپ پوششی به سر داره ولی زن سمت راست چیری به سر نداره و به نظرم میاد که مو هاش در پشتش دیده می شه. البته من مهری هم دیده ام از دوران هخامنشی که یک زن برهنه بود با موهایی که پشتش بافته شده بود که مسلما به این معنی نیست که زن ها برهنه بودند :)). اگر مطلب خوبی در این زمینه دیدم، حتما پست می کنم. بازم ممنون.

  3. مارس 5, 2009 در 11:47 ب.ظ.

    بله راییکا جان . کامنتهای زیر لینکت رو خوندم 🙂

  4. ممد
    مارس 6, 2009 در 11:53 ق.ظ.

    دلایل شما برای اینکه تابت کند این تصویر یک زن است چیست؟
    این پوشش میتواند متعلق به یک مرد هم باشد.
    —————————————————————–
    دوست گرامی ممنون از نظرتون. در موردش تحقیق می کنم و اگر اشتباه بود حتما هم در اینجا و هم در بالاترین درستش خواهم کرد. احتمالا تا یکی دو روز دیگه می تونم اطلاعات مستندی در موردش به دست بیارم. باز هم ممنون از دقت نطرتون.

  5. reza
    نوامبر 28, 2011 در 12:09 ب.ظ.

    فکر کنم آدرس دهی این عکس اشتباه شده. یا من اشتباه میبینم ؟ لطفا تصحیح فرمایید

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

