خانه > ایران باستان, اشکانیان (Parthian) > در جستجوی ریشه های گمشده در تاریخ : باتریهای الکتریکی اشکانیان

در جستجوی ریشه های گمشده در تاریخ : باتریهای الکتریکی اشکانیان

«یونانیان و مصریان با الکتریسیته ساکن آشنایی داشتند. پارتیها (اشکانیان) در بغداد در فاصله سالهای ۲۵۰ق.م تا ۲۲۴ پ.م. باتری الکتریکی ساختند. شرکت جنرال الکتریک این باتریها را شبیه سازی کرده است.» این ها جملاتی است که در ابتدای فصل ۳ کتاب chemical and electrochemical energy systems نوشته شده.

با خود می اندیشم که پس آنچه مدتی پیش دیده بودم و باورش برام سخت می نمود حقیقت دارد! باز هم جستجو می کنم …در صفحه ی 136 از کتاب Mirrors of the Unseen نوشته ی Jason Elliot نوشته شده:

«۲۰۰۰ سال پیش از اینکه کنت ولتا الکترودهای مشهور خود را به پای قورباغه متصل کند، باتری الکتریکی مورد استفاده ی پارتیان (اشکانیان) بوده. این باتریها به باتری های بغداد مشهورند. با روش «تعیین عمر کربنی (Radiocarbon dating)»دریافتند که قدمت این پیل ها به 200 پ.م. می رسد. این پیلها دارای بدنه ی بیرونی از جنس ارتن ور بوده که حاوی میله ای آهنی است و به وسیله ی بخشی از بدنه ی مسی (میله ی آهنی درون استوانه ی مسی) ایزوله شده است. زمانی که درون محفظه با محلولی الکترولیت مانند آبلیمو پر شود، این وسیله جریان الکتریکی خفیفی تولید می کند. آزمایش های بعدی نشان داد که این وسیله ممکن است برای آبکاری جواهرات به کار می رفته.»

باز هم جستجو می کنم. صفحه ی 132 از کتاب Hidden History نوشته ی Brian Haughton :

«در سال 1938 باستان شناس آلمانی ویلهلم کونیگ که در آن زمان اداره ی موزه ی بغداد را به عهده داشت، در زیر زمین این موزه به جعبه ای برخورد که شیئ (اشیا) عجیبی در خود داشت. او پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسید که این وسیله شبیه یک باتری مدرن است. او در مقاله ای این مطلب را منتشر کرد و از این وسیله با عنوان باتری باستانی یاد کرد که برای آبکاری و انتقال لایه ای از طلا یا نقره از سطحی به سطح دیگر به کار می رفته. وی همچنین این تئوری را مطرح کرد که احتمالا با اتصال چند باتری باستانی قادر بودند که (ولتاژ) خروجی بیشتری تولید کنند. ویلارد گری (Willard Gray)، یک مهندس برق شرکت جنرال الکتریک در ایالت ماساچوست، پس از مطالعه ی مقاله ی کونیگ تصمیم گرفت این باتری را بازسازی کند. زمانی که او درون کوزه ی سفالین را با آب انگور، سرکه یا محلول سولفات مس پر کرد موفق به تولید ولتاژ حدود 1.5 تا 2 ولت شد. در 1978 دکتر اگبرشت مصر شناس مشهور نمونه ای از باتریهای بغداد را بازسازی کرد و آن را با آب انگور پر نمود و توانست ولتاژ 0.87 ولت تولید کند که از آن برای طلاکاری یک پیکره ی نقره ای استفاده کرد. او از این آزمایش نتیجه گرفت که بسیاری از اشیای باستانی که در موزه ها به عنوان طلا در نظر گرفته می شوند ممکن است نقره هایی باشند که آب طلا داده شده اند. نمونه های بیشتری از این باتری های باستانی در سال 1999 توسط دانشجویان دکتر Marjorie Senechal، استاد ریاضیات و تاریخ علم در Smith College ماساچوست، ساخته شد. آنها با پر کردن کوزه ی آن با سرکه قادر به تولید ولتاژ 1.1 ولت بودند. علاوه بر تئوری استفاده از این باتریها برای آبکاری فلزات، تئوری های دیگری مبنی بر استفاده ی پزشکی یا موارد دیگر داده شده» (برای اطلاعات بیشترمی توانید به اصل کتاب مراجعه کنید.)

همچنین مطالب دیگری مرتبط با باتریهای اشکانی رو در کتابهای زیر دیدم:

صفحه ی 266 کتاب From Atlantis to the Sphinx نوشته ی Colin Wilson

صفحه ی 175 کتاب Shadows in the Desert نوشته ی Kaveh Farrokh

حالا دیگه باور کردم که نخستین باتری الکتریکی حدود 2000 سال پیش ساخته شده…

عکس های بالا رو از دو وبسایت 1 و 2 برداشتم.

  1. مارس 24, 2009 در 8:27 ب.ظ.

    سلام خوبيد؟سال نو شما مبارک!! من از وبلاگتون خوشم اومده مايلم باهاتون تبادل لينک کنم لطفا من رو با نام ۩ساخت لوگوی رایگان۩ لينک کنيد بعد به من بگيد که شما رو با چه اسمي لينک کنم .ضمنا اگر لوگو مي خواهيد به ما مراجعه کنيد
    تا بعد باي
    ____________________
    راییکا: ممنون دوست گرامی از لطفتون. سال نوی شما هم مبارک. راستش من غالبا تبادل لینک نمیکنم. اون دو تا وبلاگی هم که نامش اون کنار هست رو دوست نازنینی که قالب وبلاگم رو درست کردند زحمت کشیده اند و گذاشته اند. ولی به وبلاگتون سر خواهم زد.

  2. ستوده
    مارس 25, 2009 در 1:26 ب.ظ.

    بسيار عالي بود
    _______________
    راییکا: مرسی ستوده جان.

  3. مارس 25, 2009 در 4:42 ب.ظ.

    هم مطلب جالبی بود، هم جدید.
    سپاس.
    _____________________
    راییکا: ممنون تردید نازنین :).

  4. kevesha
    مارس 25, 2009 در 6:46 ب.ظ.

    دستت درد نكنه. سر صبحى به معلوماتم اضافه كردى.
    وقتى داشتم به سخنرانى اوباما به مناسبت عيد گوش مى كردم، يه جاش اوباما گفت كه ايرانى ها خدمات زيادى به علم ( نو آورى ) و موسيقى و هنر و ادبيات كردن. نا خود آگاه تو ذهنم اومد اگه يه غير ايرونى ازم بپرسه كه شما ايرونى ها مثلا چى كار كردين كه اين همه از شكوه و عظمتتون حرف مى زنين، چى دارم كه بگم. شروع كردم تو ذهنم دسته بندى كردن. هرچند كه در زمينه ى خدمات ايران (پيش از اسلام) به علم و فن خيلى اطلاعات وسيعى ندارم. از شما ممنونم كه با اين لينكت به من نوعى كمك مى كنى كه گذشته ى علمى كشورم رو بيشتر بشناسم.
    راستى، يه پيش نهاد: شما براى نشان دادن تاريخ پيش از ميلاد به اختصار از «پ.م.» استفاده كردى. متاسفانه چون پسوند هاى پيش و پس هر دو با «پ» شروع مى شن، براى كسى كه تاريخ حكمرانى سلسله ى اشكانيان رو نمى دونه سخته كه منظور شما رو بفهمه. اگه مى شه يا كامل بگو «پيش از ميلاد» يا اينكه از «ق.م» و «ب.م» استفاده كن يا يه پى نوشت بزن و اونجا بگو منظورت از «پ.م.» چيه.
    _______________________________
    راییکا: ممنون از تذکر عالی. درستش کردم.

  5. آوریل 5, 2009 در 5:26 ق.ظ.

    همون طور که گفتم از این مطلب به طور ویژيه لذت بردم. به نشانه قدردانی مطلب را در ویکی پدیای فارسی و در مدخل پیل سوختی گذاشتم.

    http://fa.wikipedia.org/wiki/پیل_سوختی/

    موفق باشی
    ____________________
    تردید گرامی خیلی شرمنده ام کردی با گذاشتن اون مطلب در ویکی. حقیقتا لطف و محبتت رو می رسونه و کارت خیلی خوشحالم کرد. البته حقیقتش من نتونستم پیداش کنم. نمی دونم شاید درست نمی گردم شاید هم حذفش کرده اند. حتی اگر اینطور باشه چیزی از سپاس بی اندازه ی من کم نمیشه :).

  6. فرزاد
    نوامبر 15, 2009 در 11:04 ق.ظ.

    با سلام سلامتی برای شما عزیزان
    من از سایت شما خوش امده
    و از همه مهم تر اطاعاتی راجع به ایران میدهیدید
    وخوشحال هستم از ابنهمه اطاعات مفید شما
    البته نمیدانم شما در ایران هستید یا خیر
    بهر حال خسته نباشید باز هم ممنون از اطاعات شما
    موفق و شاد باشید
    از سیدنی استرالیا فرزاد

  7. بی نام
    نوامبر 15, 2009 در 7:31 ب.ظ.

    حدود 70 سال پیش بشقاب‌های ساسانی پیدا کردند که زراندود شده بود، ولی این نوادگان روم و یونان هیچ کدوم صداش رو در نیاوردند، همین امروز هم که این پیل ها یپدا شده هیچ صدایی شنیده نمی شه، از میان خودمان هم که هیچچچ …

  8. بی نام
    نوامبر 15, 2009 در 7:33 ب.ظ.

    (زراندود شدن نیاز به الکتریسیته دارد)

  9. ژانویه 23, 2010 در 1:01 ب.ظ.

    سلام ممنون از شما من میخواهم سخنان اقای بهرام مشیری را دانلود کنم

    • raeeka
      ژانویه 23, 2010 در 9:17 ب.ظ.

      دوست گرامی من با سخنرانی های آقای بهرام مشیری آشنایی ندارم و تنها گهگاه نام ایشون رو در وب دیده ام و نمی دونم که از کجا می شود سخنرانی هاشون رو دانلود کرد.

  10. ژانویه 23, 2010 در 1:02 ب.ظ.

    با تشکر از شما

  11. ژانویه 23, 2010 در 1:03 ب.ظ.

    جواب را به میلم بفرستید

  12. ژانویه 23, 2010 در 1:04 ب.ظ.

    کی به من جواب خواهید داد

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه