شیشه های دوره ی ساسانی

عکسهای زیر نمونه ای از ظروف و گلدانهای شیشه ای دوره ی ساسانی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد شیشه سازی در دوره ی ساسانی می توانید به کتاب Sasanian and post-Sasanian glass in the Corning Museum of Glass نوشته ی David Whitehouse, Robert H. Brill مراجعه کنید. عکسهای زیر انتخابی از همین کتاب و صفحه ی ویکی پدیای انگلیسی درباره ی شیشه ی ساسانی است.

Glass1

Glass13ظرفی با نقش خسرو دوم ساسانی در وسط ظرف

Glass2گلدان ساخت با روش دمیدن بین سده های 3 و 7 میلادی. ارتفاع 9.4 س.م و قطر بین 3 تا 13.5 س.م.

Glass3لیوان ساخت بین سده ی 4 و 7 میلادی. ارتفاع 7.4 س.م. و قطر 8 س.م.

Glass4

کاسه ساخت بین سده های 4 و 6 میلادی، ارتفاع 5.8 س.م. و قطر 13.7 س.م.

Glass5

ساخت سده ی سوم میلادی، ارتفاع 28.4 س.م.

Glass6ساخت بین سده ی 4 و 6 میلادی، ارتفاع 22.6 س.م. و قطر 8.7 س.م.

Glass7

Glass8

Glass9

Glass10

Glass11

Glass12

Advertisements
  1. anahita
    اکتبر 15, 2009 در 12:44 ب.ظ.

    بسیار زیبا و قابل توجه ذوب شدگان در ولایت که فکر می کنند ایران از وقتی مسلمان شد صاحب تمدن شد!!!!!!!
    به امید ارج نهادن به تمدن و پیشینه ایرانمان توسط تمامی ایرانیان
    پاینده باشید

  2. اکتبر 16, 2009 در 11:12 ق.ظ.

    تاکید روی کامنت anahita

  3. arash
    اکتبر 17, 2009 در 1:04 ب.ظ.

    anahita aziz jan shoma sokhan man ra goftyed!!ama naravad mikh ahanin dar sang!!vaghty khanom doctor mefrmayad ke man ba doa bimaramo shafa medam?!!!!!!!!!!!wa asafaaaaaaaaa!!!!

  4. اکتبر 17, 2009 در 7:33 ب.ظ.

    جالب بود!

  5. شهلا
    نوامبر 1, 2009 در 8:01 ق.ظ.

    اتفاقاً ایران از وقتی که مسلمان شد ، شروع به پس رفت کرد.هزاران سال پیش ما صنعت تولید شیشه داشتیم و امروز چندین کارخانه شیشه سازی مابه لطف دولت شدیداً اسلامی!! ، تعطیل شده اند. زنده با ایران آزاد و غیر اسلامی

  6. مارس 27, 2010 در 6:37 ب.ظ.

    کور شود چشمان پان ترکیسم و پان عربیسم

  7. ا. ش.
    ژوئن 9, 2010 در 1:30 ب.ظ.

    داشتم به این تصاویر زیبا نگاه می کردم و دقت به این موضوع که تمامی آن ها (با کمی ساده گیری بر سر سینی ساسانی و آن لیوان و کاسه) تقارن آینه ای دارند یا به عبارتی غیرکایرال هستند (بر تصویر آینه ای خود منطبق اند)، به جز تصویر آخر در پایین که شیارهای آن به طور مشخص راستگرد هستند، مثل شیارهای یک پیچ. در این جا به نظر راست دست بودن سازنده در آفرینش اثر او دخیل بوده. در سایر تصاویر، اشکال حلقوی یا طرح های برجسته فاقد کج-شیار هستند. لیوان هم دسته ندارد. در کج-شیارها چرا نگاه پیشینیان ما تحت تاثیر جلوه های آشکار طبیعت نبوده؟ مثل گیاهان پیچنده (پیچ امین الدوله را در نظر بگیرید) که همگی تقارن چپگرد دارند (به دلیل حرکت خورشید از شرق به غرب).

    • raeeka
      ژوئن 14, 2010 در 1:57 ق.ظ.

      دقت جالبی بود. اصولا نمی دونم من چرا هیچ وقت به این موضوع راستگرد و چپگرد توجه نکرده ام. یعنی الان هر چقدر سعی می کنم به یاد بیاورم که گیاهان پیچنده چه تقارنی دارند واقعا هیچ تصویری در ذهنم نمی آد ولی فکر کنم با این کامنت از این به بعد اتفاقا خیلی به این موضوع دقت کنم.

    • flor
      آوریل 24, 2013 در 3:47 ب.ظ.

      سلام
      من احتیاج به لینک هایی در زمینه ی مهر ها ی استوانه ای چه دوره ی پیش از اسلام و چه بعد از اسلام دارم شما میتونین کمکی به من داشته باشین؟؟

  1. فوریه 7, 2010 در 2:13 ب.ظ.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: