سردیس شاهزاده ی هخامنشی از سنگ لاجورد

سردیس شاهزاده ی هخامنشی، محل کشف: کاخ آپادانا، محل نگهداری: موزه ی ایران باستان، جنس: سنگ لاجورد

  1. نوامبر 20, 2009 در 2:55 ق.ظ.

    برای تحقیقی دنبال تندیس و تصاویر زنان ایرانی در دوره های هخامنشی و اشکانیان بودم، اگه زودتر میشناختمت حتما ازت کمک میگرفتم،سپاس از وبلاگ زیبات .
    من این تندیس رو قبلا دیده بودم، ولی نتونستم اسم صاحب تندیس رو پیدا کنم، اطلاعاتی دربارش نداری ؟

    • بی نام
      نوامبر 20, 2009 در 11:41 ق.ظ.

      با توجه به گونه سنگ و جایی که سردیس یافت شده (کاخ 32 ستون)، میشه بالای 90% احتمال داد که ایشون از خویشاوندن اردشیر سوم هخامنشی هستند، من احتمال میدم ایشون برزین همسر اردشیر دوم هخامنشی و مادر ارشیر سوم هخامنشی باشند. هرچند از اردشیران هخامشی کلاً دل خوشی ندارم، اینها هخامنشی رفتار نکردند و فاجعه ای که سرنوشت جهان رو به اینجایی که هست رسوند در حقیقت از سر خنگی اینها آغاز شد.. :[

    • raeeka
      نوامبر 22, 2009 در 10:06 ب.ظ.

      نیلوفر جان من هم به نسبت کم نگشتم ولی نتونستم خیلی اطلاعات زیادی در مورد این سردیس پیدا کنم. اگر چیزی پیدا کردم همین جا میذارمش.

  2. بی نام
    نوامبر 20, 2009 در 11:15 ق.ظ.

    جناب ریکا همانگونه که می‌بینید و پیشتر هم من گفتم، گوشواره ندارد. جالب اینجاست بدوند شادروان شهبازی این سردیس را هرگز ندید زیرا در کتاب خود نوشته بود تنها اثری که از زنان در پارسه است یک چهره ای است که روی چرخ گاری نگاشته اند، گویی کاخ تچر نیست و نابود شده، کاخ خشی آرشا همچنین ووو ، و از این هم جالب تر این مردک پلشت پرویز رجبی در کتابی نوشته است که اینها زن نیستند، مرد هستند ولی ریش ندارند چون خواجه هستند! احتمالاً آزمایش DNA انجام داده اند روی سنگ ها، وگرنه این نتیجه گیری از روی خوابنمایی و آن چشمان بسته هخامنشی شناس بزرگ چه معنی می دهند؟

  3. ع
    نوامبر 20, 2009 در 1:45 ب.ظ.

    من نمی دونم چزا بی خودی به پرویز رحبی دشنام می دهید؟ مردک پلشت…واقع به نظر شما این کلمات شایسته مردی است که کتاب از زبان داریوش را ترجمه کرده؟ تاریخ و باستان شناسی خونده؟ ده ها کتاب و مقاله داره؟ این تعصب روی دوره هخامنشی داره تحقیقات تاریخی در ایران را به یک دره وحشتناک هدایت می کنه. هیچ کس حق نداره بگه مثلا کوروش و داریوش این کارها رو کرده اند مبادا به مسی بر بخوره. تمام صفات خوب دنیا رو ما داریم به هخامنشی ها نسبت می دهیم، تمام هنر و معماری دنیا رو در اونها خلاصه می کنیم. خلاصه این روش درستی نیست. هر محققی که حرف زد که نباید این طور باهاش رفتار کرد

  4. بی نام
    نوامبر 20, 2009 در 4:05 ب.ظ.

    جناب عین، این مردک پلشت را اگر اگر اگر می شناختید: http://www.amordad6485.blogfa.com/post-3264.aspx

    مانند خیلی خیلی خیلی کسانی که من میبینم و میشناسم سر هیچ و پوچ چنین داد و هوار نمی کردید و پتک بر سر ما نمی کوبیدید.

    من اگر کسی را بگویم خوب است، خوب است، اگر بگویم بد است، بد است. همین جا مگر بالاتر ننوشتم گناه نابودی امپراتوری هخامنشی به گردن اردشیران خنگ هخامنشی است؟ پس چه می گویید من کجا کسی را فرشته و سروش پنداشتم؟ انسان خوب خوب است، در همین راستا بدانید (برای نمونه) من استوانه کوروش بزرگ را هیچگاه مرتبط با حقوق بشر و ادعاهایی که ایران پرستان دیوانه می کنند ندانسته ام، پس لطفاً خواهش می کنم، جوری رفتار کنید که پشیمانی در آن جایی نداشته باشد، به ویژه درباره کسانی که نمی شناسید.

  5. رضا
    نوامبر 21, 2009 در 1:39 ق.ظ.

    بی نام گرامی، به نظر من بکار بردن پلشت خوب نبود ولی افرادی چون شما غنیمتند. آنچه در هم میهنان میبینیم بیشتر افراط و تفریط است. یک سو باستان پرستان را داریم و سوی دیگر درغگویان یا نادانهایی چون پورپیرار و آقای رجبی. سپاسی بود از شما به خاطر انصاف و تعادلتان.

  6. بی نام
    نوامبر 21, 2009 در 1:37 ب.ظ.

    سپاسگذارم رضا، ولی پلشت واژه بدی نیست، یعنی «ناپاک»، «پلید»، «چرکین»، که با توجه سخنان این شخص می توان برای وی به کار برد، ولی به هر حال اگر این واژه کسی را رنجاند من پوزش می خواهم.

  7. دسامبر 2, 2009 در 5:32 ق.ظ.

    رایکا جان، مطلبی درباره زنان هخامنشی نوشتم، با اجازت عکس این سردیس رو میزارم تو مطلب، البته به وبلاگ خوبت ، رفرنس میدم .ممنون

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

