تابلوهای گچ بری دیواری تیسفون

آثار زیر از جمله گچ بری های دیواری به صورت تابلو است که از تیسفون پایتخت ساسانیان به دست آمده است. این آثار اکنون در موزه ی متروپولیتن قرار دارند.

موضوع: خرس حمله ور شده، اندازه: 29.5 در 38.1 سانتی متر، ساخت سده ی ششم میلادی، دوره: ساسانی

 

موضوع: گراز، اندازه: 29.5 در 38.1 سانتی متر، ساخت سده ی ششم میلادی، دوره: ساسانی

 

اندازه: 26.7 در 24.8 سانتی متر، ساخت سده ی ششم میلادی، دوره: ساسانی

  1. شاهرخ
    ژانویه 20, 2011 در 1:23 ب.ظ.

    با تشکر از مطلب جالبتون

    از دوستان کسی اطلاعی در مورد معانی سمبلیک این حیوانات در عصر ساسانی داره؟

    یعنی هرکدوم از این حیوانات خرس و گراز و بوقلمون به چه مفهومی دلالت می کنند؟

    • raeeka
      ژانویه 21, 2011 در 4:09 ق.ظ.

      خواهش می کنم شاهرخ جان.
      در مورد معانی نمادین جانوران در دوره ی ساسانی، من اطلاع مستندی ندارم (نمدن ایلام رو تا حدی می دونم). اگر مطلبی پیدا کردم همین جا پیوندش رو می گذارم.

      • شاهرخ
        ژانویه 21, 2011 در 1:51 ب.ظ.

        دستتون درد نکنه که این همه فعالید.
        در مورد تمدن ایلام هم اگر اطلاعی دارید فکر کنم مفید می تونه باشه

  2. ژانویه 20, 2011 در 10:41 ب.ظ.

    من از کجا می تونم عکس یا تصویری از کتیبه ی عضد الدوله دیلمی در تخت جمشید پیدا کرده باشم ؟
    کسی می تونه راهنمایی کنه ؟

    در مورد گراز هم در دیدگاه قبلی ، این رو می دونم که گراز نماد قدرت بوده …

    • raeeka
      ژانویه 21, 2011 در 4:13 ق.ظ.

      من عکسی از این کتیبه الان در دسترس ندارم. اگر پیدا کردم بهتون اطلاع می دم.

  3. ژانویه 21, 2011 در 9:51 ق.ظ.

    لطف فراوان می کنید اگر اطلاع بدهید.
    آیا الان این کتیبه ها هنوز توی تخت جمشید هستند ؟

  4. raeeka
    ژانویه 22, 2011 در 8:14 ق.ظ.

    شاهرخ جان در مورد ایلام این دو اثر و توضیحشون رو ببین: I و II که در اونها ترکیبی از گاو و انسان به چشم می خورد.

  5. ا
    مارس 30, 2011 در 6:25 ق.ظ.

    گراز نشانه ورهرام یا بهرام امروزی است که از ۷ فرشته زرتشتی است. همانطوری که دوستمان گفت، نماد قدرت و محافظت بوده است، بهرام می باید از خدایان قدیم آریایی باشد چون که در آیین هندو هم به عنوان واراها با همین شکل گراز شناخته می شود. (در مورد حضورش در وداها مطمئن نیستم اما نگاه می کنم.)

  6. شاهرخ
    مارس 30, 2011 در 11:58 ق.ظ.

    با سلام خدمت |

    ممنون از اطلاعاتی که دادید
    آیا در مورد باقی هم اطلاعی دارید؟
    آیا مرجعی برای مطالعه بیشتر در این زمینه(اعم از کتاب یا سایت)سراغ دارید؟

  7. ا
    مارس 30, 2011 در 4:29 ب.ظ.

    سلام شاهرخ جان،
    درباره بقیه نشانه ها اطلاعی ندارم. درباره اون چیزی که گفتم منبعی که مشخصا در این باره باشه سراغ ندارم و این هایی را که گفتم در طی تحصیلم درباره ادیان متوجه شدم که در منابع متفاوتی آمده است.

    • شاهرخ
      مارس 30, 2011 در 5:36 ب.ظ.

      علی ای حال ممنون

  8. فریال
    سپتامبر 11, 2012 در 7:07 ق.ظ.

    سلام ..
    خواهش می کنم ..خواهش می کنم … شما یا یکی از بازدید کنند گان که کاملا اطلاع داره .. بفرمایید ارزش واقعی هر کدوم از این گچبریها در ایران و خارج از کشور دقیقا چقدر هستش …
    خیلی فوری خواهش می کنم .خواهش می کنم ..( فریال )

  9. فریال
    سپتامبر 15, 2012 در 12:39 ب.ظ.

    فریال
    لطفا سریعتر نظر بدید .. خواهشا
    قیمت این گچبریها چقدر میتونه باشه؟ …برای من خیلی مهمه ..

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

