ظرف دوقلوی 3300 ساله

ظرف سفالین به اندازه ی 15.3 در 20 سانتی متر، ساخت شمال ایران در محدوده ی زمانی 3350 تا 3000 سال پیش، محل کنونی: موزه ی هنر لوس آنجلس (این اثر در بازدید عمومی نیست.)

  1. شاهرخ
    فوریه 8, 2011 در 7:58 ب.ظ.

    سلام این پستم در نوع خودش جالب بود
    دو تا سوال داشتم:?:
    :1:اصلا کاربرد این ظرف دوقلو چیه؟آیا این دو به هم اتصال دارند؟ 😎
    :2:اینکه در زیر چند اثر نوشتید (این اثر در بازدید عمومی نیست) چه دلیلی داره؟ فضای کافی برای نمایش ندارند یا این اثار ویزگی خاصی دارند؟

    پ.ن:من که حاضر نیستم برای خوردن یک جرعه آب لیوان به این سنگینی رو بلند کنم(p-))

    • raeeka
      فوریه 9, 2011 در 3:46 ق.ظ.

      نمی دونم. ذهن خودم رو هم مشغول کرده. بعید می دونم از داخل به هم متصل باشند چون اون وقت اون عملا کوزه اش بدون استفاده می شه چون فقط تا سطح لیوان می شه درش آب کرد یا حتی کمتر، که آب از لیوانش سرریز نشه. راستی به اون سر بز که روی کوزه (درست قرینه ی دسته ی کوزه) رو به سوی لیوان تعبیه شده دقت کردی؟ به نظر من اگر در بخش دهان بز یک سوراخ باشه خیلی هوشمندانه و جالب هست یعنی با گرفتن دسته و کج کردنش مایع کوزه در لیوان می ریزه. ولی همچنان اینکه چه طور می شه از لیوان آب خورد و آب کوزه نریزه جای سوال داره. شاید هم کاربرد اون بخش لیوان مانند این نیست که از لبه اش چیزی خورده بشه بلکه مثلا چیزی در مایعش زده می شه و خورده می شده.

      در مورد اینکه چرا همه ی آیتم ها به قول معروف در پابلیک ویو نیست، دقیقا نمی دونم چرا. بعضی وقتها آیتم هایی که جدید خریده شده مدتی طول می کشه که به بازدید عموم گذاشته بشه که فکر نمی کنم در مورد این آثار صدق کنه. در موزه ی هنرهای زیبای بوستون هم تعداد زیادی آیتم ایرانی هست (عمدتا پارچه ها قدیمی) که بازدید عمومی نداره. البته در بعضی موارد واقعا بحث محدودیت مکانی هم هست.

  2. فوریه 20, 2011 در 3:44 ق.ظ.

    سلام 🙂 بازم از این ظرف های باحال!
    به نظر منم این دو تا به هم متصل نیستند. اگر به پایه های منحنی رو به جلوی ظرف کوچک تر دقت کنی رائیکا جان، به نظر می آد که کل این ظرف دو قلو، می تونه به طرف ظرف کوچیکتر خم بشه و به نظر می آد اساساً طراحی شده بر اسای همین ایده. یعنی اول کوزه پُر می شه و بعد کم کم، کم کم با خم کردن اون به سمت راست، ظرف کوچک را هم از آب پُر می کند. به نظر می آد در حالت خم شده ی جام به طرف راست با توجه به زاویه ی پایه های ظرف کوچک تر (لبه ی بیرونی پایه، به عنوان محور افقی که مانع از سقوط جام می شه به جلو) و مسیر بین شاخ قوچ ((به نظر من شبیه قوچِ) به عنوان محور عمودی) هر بار مقدار مشخصی از آب کوزه به ظرف ریخته می شه و نه بیشتر. حالا حُسن این روش چی هست؟ کوزه آب رو خنک نگه می داره و ظرف کوچک تر به خاطر دهانه ی بزرگ تر کمک می کنه که احتمالاً با کاسه های کوچک تری راحت تر بشه از اون برداشت کرد.
    به نظر من اون قوچ نمی تونه دهانه ی سوراخی داشته باشه برای خروج آب. چون در سطح بالاتری قرار داره و سرش هم رو به بالاست. فکر کنم بیشتر همان حکم هدایت کننده ی مسیر آب داره از کوزه به جام… چیزی شبیه ناودون. و البته می تونه نقشدومی هم داشته باشه به عنوان دسته ی مُکملکوزهبرای دسته ی سمت چپ، برای راحت تر بلند کردن کلِ ظرف.

    • شاهرخ
      فوریه 20, 2011 در 9:03 ق.ظ.

      سلام ZERO جان
      راستش من هم تا حدودی این برداشت رو کردم ولی چند تا مشکل است
      اول اینکه برای پر کردن ظرف کوچک ،کل مجموعه تا حدود زیادی باید خم بشه که اولا باعث سرریز ظرف کوچک میشه و دوما حداکثر تا یک سوم ظرف کوچک رو میشه پر کرد.

      -«احتمالاً با کاسه های کوچک تری راحت تر بشه از اون برداشت کرد.»فکر کنم اگر به ابعاد مجموعه دقت کنی،موافق خواهی بود که این ظرف به تنهایی مورد استفاده قرار می گرفت و دیگر نمیشه از کاسه دیگری استفاده کرد و آب براداشت
      -در مورد حالت ناودانی و سرد نگه داشتن آب کاملا با شما موافقم:-)

  3. فوریه 20, 2011 در 3:51 ق.ظ.

    وااااو ببخشید انگار کلید فاصله گذاری من خیلی خوب کار نمی کنه!!! ببخشید جمله ی آخر رو تصحیح می کنم: و البته می تونه نقش دومی هم داشته باشه به عنوان دسته ی مُکمل کوزه برای دسته ی سمت چپ، برای راحت تر بلند کردن کلِ ظرف.
    این هم اضافه می کنم که خیلی ممنون از مطالب خوب و آموزنده ای که در اختیار ما می گذاری. 🙂

  4. فوریه 20, 2011 در 4:36 ب.ظ.

    به ابعادی که زیر تصویر نوشته بود دقت نکردم! ولی این احتمال هست به خاطر کاربردی که منطقی به نظر می رسه، ابعادی که نوشته شده متعلق به ظرف باشه و نه کوزه؟

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

