خانه > موزه ی لوور, آثار باستانی-تاریخی, ایران پس از اسلام > مدل کوچک مراسمی در دوره ی سلجوقی

مدل کوچک مراسمی در دوره ی سلجوقی

این اثر به جا مانده از سده ی یازدهم تا سیزدهم میلادی، یعنی دوره ی سلجوقی، بسیار شبیه است به آثار معاصر آن که نشان دهنده ی معابد بوداییان در چین است. همچنین این نظر نیز وجود دارد که ممکن است این اثر مراسم جشن سال نوی ایرانی را نشان می دهد. این اثر اکنون در موزه ی لوور قرار دارد.

  1. محمد
    مارس 7, 2011 در 7:13 ب.ظ.

    جالبه

    • raeeka
      مارس 7, 2011 در 11:41 ب.ظ.

      به نظر من هم جالب بود این اثر. فکر می کنم به خاطر اون میزی که هفت دایره (ظرف دایروی) روش هست و افراد در دورش نشسته اند حدس زده اند که شاید نشان دهنده ی مراسم نوروز باشد.

  2. شاهرخ
    مارس 9, 2011 در 9:55 ق.ظ.

    سلام خدمت دوستان عزیز

    راییکا خانم راستش این فرضیه که این مراسم مربوط به نوروز باشد به نظر من یکم بعیده(البته کاش منبع رو معرفی می کردید تا یکم روش بررسی کنیم)
    راستش به نظر من در وهله اول که آدم این اثر رو میبنینه یاد تکایا و هیئت می افته.
    من احتمال میدم این اثر مربوط به یک مراسم مذهبی باشه.

    پ.ن:دوباره که اثر رو نگاه کردم دیدم چقر شبیه سرباز خونه است که سربازا با اون لیاسهای جنگی دور تا دور آماده نشسته اند 🙂

  3. امیر
    آوریل 16, 2012 در 7:28 ق.ظ.

    سلام خواستم بگم دمتون گرم با این سایتتون ایول ایول

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

