تندیس ناپیراسو شهبانوی ایلامی

شکل بالا تندیسی از شهبانو ناپیراسو همسر اونتاش-ناپیریشا فرمانروای شوش را نشان می دهد. اونتاش ناپیریشا در دوره ی فرمانروای خود شهر ال-اونتاش-ناپیریشا را ساخت و آن را با تندیس های بسیار زیادی آراست. ساخت این اثر به دوره ی ایلام میانه یعنی 1340 تا 1300 پیش از میلاد باز می گردد. جنس این تندیس از مس و برنز است و اکنون در موزه ی لوور قرار دارد. سایز این تندیس تا حدی نزدیک به اندازه ی حقیقی بدن انسان است ولی بخش سر و بازوی سمت چپ این تندیس آسیب دیده است.  همچنان که در تثویر دیده می شود، ناپیراسو پیراهنی قلاب دوزی شده با آستین کوتاه به تن دارد. او چهار دستبند در دست راست و یک انگشتر در انگشت حلقه ی دست چپ خود دارد. اگرچه درستهای این تندیس بر روی هم و روی شکم قرار دارند، ولی با فرم دستها به صورت نیایش که در بسیاری از آثار شوش دیده می شود، متفاوت است. نوشته ای که در جلوی دامن او به چشم می خورد به زبان ایلامی است و شامل نام او، عنوان او، حمایت خدایان و نفرین بر کسی است که حرمت او را نگه ندارد. این تندیس تحت حمایت خدای بلتیا و سه خدای سلسله ی لگیهالکید یعنی اینشوشیناک، ناپیریشا و همسرش کیریریشا قرار داده شده بوده.

  1. شاهرخ
    مارس 30, 2011 در 7:00 ق.ظ.

    سلام خدمت راییکای عزیز

    صد افسوس به دلیل آسیب این مجسمه ارزشمند

    نکته جالب برای من طراحی زیبا و وجاهت این لباس بود که معاوم میکنه در اون دوران هم به این مسایل اهمیت میدادند

    • raeeka
      مارس 31, 2011 در 4:41 ق.ظ.

      نکته ای که اشاره کردی برای من هم جالب بود شاهرخ جان. البته طراحی دستش هم بسیار جالب است. به نظرم تونستند با دقت کم نظیری فرم بسیار طبیعی ای به دست تندیس بدهند.

  2. tandis
    مارس 30, 2011 در 10:59 ق.ظ.

    در این منطقه از جهان تا کل منطقه پارس به زیبایی اهمیت می داده اند. شما به ندرت در این مناطق تصاویر برهنه می بینید مگر برای کنیزان و غلامان. احترام به حرمت انسانی یکی از برجسته ترین خصوصیات آدمیان است در این جرگه از زمین.

  3. امیر کریمی
    ژوئن 19, 2011 در 2:59 ب.ظ.

    نکته دیگری که قابل اشاره است، شباهت زیاد لباس به الگوی لباس امروزین زنان هندی است. بالاپوش نسبتاً تنگ دامن تقریبا پر چین و بلند به همراه ردی از گونه ای ردا (در هند با نام سازی شناخته می شود) که البته در اثر آسیب به مجسمه تا حدی از بین رفته است.
    البته در خصوص اصالت این مجسمه و نسبت آن به تمدن ایلام لازم است مطالعه صورت پذیرد. اما الگوی ساخت و نیز سنگ مورد استفاده تا حدود زیادی به دیگر مجسمه های این تمدن و دیگر تمدن های بین النهرین شبه است.
    به هر حال جالب بود… ممنون

    • علی
      اوت 2, 2011 در 11:40 ق.ظ.

      کاشکی منم پروفسور بودم. مثلا می تونستم از توی عکس نوع سنگ تشخیص می دادم. حالا جالب این هست که چرا ما به طور خودکار فکر می کنیم مثلا لباس هندی ها از اصل مال خودشان هست و ما حتما باید از هندی ها کپی کرده باشیم؟! حالا نمی شه احتمال داد که 3000 سال پیش هندی ها از ما تقلید کرده باشند؟! یا نمی شه احتمال داد که یک همچین لباسی به دلیل زیبایی و سادگی در هر نقطه ای از جهان بدون تقلید از فرهنگ دیگری می تونسته وجود داشته باشه؟! البته من پروفسور نیستم. لابد نمی شه دیگه….! اعتماد به نفس نداریم متاسفانه

  4. میلاد
    مه 5, 2012 در 7:07 ب.ظ.

    خیلی جالبه واگر بیشتر توجه کنید انگشتر حلقه در دست چپ مانند امروز شاید داستان چرایی حلقه نامزدی وازدواج در دست چپ از این جا واین بانوی عیلامی شروع شده باشد

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: