خانه > موزه ی لوور, آثار باستانی-تاریخی, ایران باستان, اشکانیان (Parthian) > قالب های ریخته گری دو هزارساله ی ساخت زیورآلات

قالب های ریخته گری دو هزارساله ی ساخت زیورآلات

تصاویر زیر قالبهای ریخته گری که برای ساخت زیورآلات به کار می رفته را نشان می دهد که بین 1700 تا 2300 سال قدمت دارند. این آثار از شوش به دست آمده اند و اکنون در موزه ی لوور قرار دارند (آثار در بازدید عمومی نیست.)

منبع: وبگاه موزه ی لوور

  1. فرزاد کیان فر
    ژوئیه 10, 2011 در 6:30 ب.ظ.

    واقعا چقدر جالبه … بعد چطوریه چرا فرانسه اس اینها ؟ دزدیدن ؟ بخشیدن ؟ خودشون کشف کردن ؟ چیه قضیه ؟

  2. فریدون
    ژوئیه 11, 2011 در 12:56 ق.ظ.

    فرزاد کیانفر عزیز – منم مثل تو نمیدونم داستانش چیه – با وجودیکه ته دلم راضی نیستم این آثار در کشوری غریبه نگهداری بشه ولی با شرایطی که فعلن کشور ما داره و آثار باستانی یکی پس از دیگری برای همیشه یا مفقود میشن و یا در اثر سهل انگاری از بین میروند ، همون بهتر که این آثا ردر موزه های کشورهای دیگر نگهداری شوند – لااقل اینطوری برای نسل های آینده حفظ می شوند

    • فرزاد کیان فر
      ژوئیه 13, 2011 در 4:11 ب.ظ.

      بله بله درسته منم موافقم که ایران نباشه فعلا ، اما خوب بالاخره تا ابد که ایران این وضع نمیمونه ، یعنی دلم میخواست بدونم که
      بعدا شرایط طوری هست که اگه ایران شرایط مسائد پیدا کرد برگردن ایران … که انگار نیست

  3. شهرام
    ژوئیه 12, 2011 در 4:56 ق.ظ.

    تک تک آثاری که در لوور نگهداری میشن اگه تو ایران میبودند هرگز کسی نمیفهمید که وجود دارن.من ازطرف خودم از لوور بابت حفظ این آثار تشکرمیکنم.

  4. raeeka
    ژوئیه 13, 2011 در 12:17 ب.ظ.

    اکثر آثاری که از شوش در موزه ی لوور هست، در زمان قاجار و توسط دمورگان از ایران خارج شده. شاید سهل انگاری و بی مبالاتی ای که در ایران نسبت به آثار باستانی صورت می گیره ما رو به این نتیجه برسونه که چه بهتر که در ایران نیستند و بودن این آثار در لوور شاید در نگاه اول جالب به نظر برسه ولی وقتی به یاد بیاوریم که حتی توضیحات زیر آثار تنها به زبان فرانسوی است الزاما حتی کسی نخواهد فهمید که این آثار متعلق به ایران ه چه برسه به توضیح مفصل ترش که بفهمه مثلا این اثر به چه کاری می آمده. بنابراین بودنش در لوور، بدون هیچ شکی، در معرفی آثار ایرانی به جهان اثر فرهنگی بسیار مختصری خواهد داشت.
    در مجموع فکر می کنم در وضعیت کنونی ما باید مطالبات عامه ی مردم رو در مورد حفظ آثار باستانی مون بالا ببریم. اول اینکه به عامه ی مردم بیاموزیم که خودشون آثار باستانی رو نابود نکنند،روش یادگاری ننویسند، و … و در درجه ی بعد طوری باشه که هر ایرانی خودش رو پاسدار اینگونه آثار بدونه. اون وقته که می شه امیدوار بود اونهایی هم که مسوول هستند کمی در قبال فشار افکار عمومی پاسخگو باشند. این ممکن نیست مگر با کار فرهنگی مداوم و آهسته ولی پیوسته. به وجود آوردن این وبلاگ هم تا حدی با همین هدف صورت گرفته.

    • فرزاد کیان فر
      ژوئیه 13, 2011 در 4:14 ب.ظ.

      مرسی از پاسخ … البته درسته حرف شما … ولی خوب این آثار در ایران عزیز و شرایط نگهداری مثل فرانسه داشته باشه
      خوب پشوانه اقتصادی کشور و همچنین بسیار کاربردی برای جذب توریست هستش… حالا جدا از ارزش معنوی که برای ما
      ایرانی ها داره…
      به هر حال…
      ممنون

  5. کسرا
    ژوئیه 13, 2011 در 7:40 ب.ظ.

    سلام. ممنون از این سایت که جدا کلمه به کلمه آن آموزنده و جالب است. مخصوصا برای من که به تازگی برای اولین بار پارسه رو از نزدیک دیدم. یک سوال برام پیش اومده که چرا بعضی از این آثار در معرض دید عموم نیستند؟

    • raeeka
      ژوئیه 13, 2011 در 8:54 ب.ظ.

      سیاست برخی موزه ها مانند موزه ی هنر لوس آنجلس این است که زمان به زمان اشیایی که در بازدید عمومی قرار می گیرند را تغییر بدهد. ولی بعضی موزه های دیگر به هر دلیل بعضی اشیا رو در بازدید عموم نمی گذارند. شاید موضوع فضای لازم برای نمایش باشه یا چیز دیگری.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: