صفحه ی نقره ای لرستان با نقش ارباب جانوران

شکل بالا صفحه ی گرد منتهی به یک سنجاق را که از نقره ساخته شده نشان می دهد. قدمت این اثر، که در لرستان ساخته شده، به هشتصد تا ششصد سال پیش از میلاد باز می گردد. این صفحه جزو معدود آثار فلزی لرستان از جنس نقره است. در آن زمان غالبا ساخت آثاری از جنس طلا یا نقره در بخشهای شمالی ایران رواج داشته و آثار فلزی به جا مانده از لرستان بیشتر از جنس برنز هستند. موضوع نقش شده بر روی صفحه ی این سنجاق، اربابِ جانوران است که به صورت مردی که دو جانور وحشی را در چنگ خود نگه داشته  نشان داده شده است. این نقش یکی از نقشهای مورد علاقه در خاور نزدیک است. این اثر اکنون در موزه ی هنر کلیولند قرار دارد.

 

  1. hessam
    • raeeka
      نوامبر 2, 2011 در 9:13 ق.ظ.

      مقایسه ی بسیار جالبی انجام دادی حسام جان.

  2. نوامبر 4, 2011 در 12:22 ب.ظ.

    با سپاس از حسام،اگر این را سنجاق یا گًل سینه بنامیم،توجه دوستان را به مقاله «زیبایی مرگبار،زنان و سنجاق در ایران باستان » ترجمه فرزانه طاهری نوشته میشل مارکوس مجله باستان شناسی و تاریخ سال بیست و یکم شماره یکم ۱۳۵۸ را جلب می‌‌کنم.

  3. sirus
    دسامبر 8, 2011 در 7:38 ب.ظ.

    با درود فراوان، ببخشید کجای این نقش مردی هست که دو حیوان وحشی را در دست دارد ؟ البته در استان لرستان چنین نقش‌هایی‌ هست که منصوب به گیلگمش می‌باشد در آن نقوش آن پهلوان با هر دستش شیری را نگاه داشته است اما در اینجا من چنین چیزی را نمی‌بینم !! ممکن است دقیقا جای او را در این نقش نشان دهید ؟ با سپاس

  4. فاطمه
    دسامبر 9, 2011 در 5:44 ق.ظ.

    با سلام و سپاس. من هم مثل آقای سیروس متوجه نقش مردی که دو حیوان وحشی را در دست گرفته نمیشم.اگر توضیح دهید ممنون میشم.

  5. parissa
    مارس 27, 2012 در 2:52 ق.ظ.

    سلام
    من ماه هاست که از کار با ارزش شما لذت می برم و آثاری رو که در این وبلاگ معرفی می کنید، برای دوستانم هم به اشتراک می گذارم.
    دیروز سعی کردم که برای شما ایمیل بفرستم که گویا موفق نبوده ام.
    در مورد این اثر، پرسشی دارم که بسیار ممنون می شم اگر بتونم با داشتن نشانی ایمیلتون، اون رو مطرح کنم و پاسخم رو بشنوم.
    ممنون از زحمتی که می کشید.
    من به شخصه وام دار شما هستم.

  1. نوامبر 4, 2011 در 12:37 ق.ظ.

پاسخی بگذارید

